حقوقی

وظايف سازمان ثبت احوال چیست ؟

سازمان ثبت احوال کشور سازمانی با شخصیت حقوقی مستقل اداری، مالی، اجرایی و از حیث تشکیلاتی در دولت، وابسته به وزارت کشور است.

این سازمان به صورت متمرکز اداره می‌شود و کلیه ادارات در سطح کشور تابع ستاد مرکزی بوده و آئین‌نامه‌ها و دستور‌العمل‌های مصوب ابلاغی را اجرا می‌كند.

به دلیل گستردگی وظایف قانونی، سازمان ثبت احوال کشور در اقصی نقاط کشور به ارائه خدمات مشغول و پر مراجعه‌ترین سازمان دولتی است.

اين سازمان به دليل ثبت وقايع حياتي مردم شامل ولادت، وفات، ازدواج، طلاق و به تبع آن صدور اسناد هويتي و تابعيتي و تحويل شناسنامه به عنوان سند مادر به “اتباع ايراني” براي شناسايي و دريافت خدمات فردي در محدوده جغرافياي سياسي كشورمان از اهميت ويژه‌اي برخوردار بوده و از اين جهت در رديف سازمان حاكميتي كشور قرار گرفته است.

مردم، عامل اصلي و تعيين‌كننده حجم وظايف و فعاليت‌ها، در گستره سازمان و تشكيلات ثبت احوال شناخته مي‌شوند و نظام حقوقي به ويژه حقوق خصوصي، قانون مدني و قانون تابعيت عمده‌ترين متون احوال شخصيه تلقي مي‌‌شود.

نقش سازمان ثبت احوال براي حقوق شهروندي و استقرار دموكراسي و فراهم نمودن مشاركت مردم در تعيين سرنوشت خود در رسيدن به توسعه اجتماعي اهميت داشته و از بعد امنيتي مرزبان حريم هويت و تابعيت كشور شناخته مي‌شود.

تغيير و تحولات سريع كشورمان در زمينه‌هاي مختلف از يك طرف و رشد جمعيت از سوي ديگر، سازمان ثبت احوال را بر آن داشته، تا در اقصي نقاط كشورمان با بكارگيري سيستم‌هاي پيشرفته مكانيزه پايگاه اطلاعات جمعيت كشور را براي دسترسي به مفهوم هدايت الكترونيكي به عنوان زيرساخت دولت الكترونيك به وجود آورده است.

اين سازمان با اختصاص شماره ملي منحصر به فرد به آحاد مردم، صدور كارت شناسايي ملي براي 100% واجدين شرايط، ايجاد شبكه بر خط (on line) دستگاه‌هاي دولتي با پايگاه مذكور، پوشش ثبت وقايع حياتي و رشد نرخ‌هاي آن نسبت به گذشته، مديريت وقايع حياتي شهروندان در ارائه آمار و گزارشات جمعيتي، صدور شناسنامه‌ها به صورت مكانيزه، ايجاد زير ساخت صدور كارت ملي هوشمند و عملياتي شدن آن در سال جاري از ساختار سنتي خود به عنوان يك سازمان كهن در نظام اداري كشورمان گذر كرده و به ايجاد ثبت احوال نوين به عنوان محور توسعه پايدار نائل و در اين راستا موجبات پاسخگويي مطلوب به مردم كشورمان بيش از پيش فراهم شده است.

*اهم اقدامات سازمان در جهت ارتقا پاسخگويي

1- بازنگري دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها توسط شوراي عالي ثبت احوال

2- صدور شناسنامه نوزاد و تنظيم اسناد ولادت و فوت به صورت مكانيزه

3- ايجاد دفاتر پيشخوان ثبت احوال

4- ايجاد آرشيو الكترونيكي اسناد

5- تفويض اختيار امور اداري، سجلي و… به استان‌ها به منظور تمركززدايي

6- راه‌اندازي سيستم سراسري تلفن گويا به شماره 1510 و شماره پيامك 20001510

7- ايجاد صندوق پستي الكترونيكي براي ادارات كل ستادي و استاني

8- ارايه خدمات و نيز مشاوره به صورت الكترونيكي

9- پاسخگويي به شكايات واصله از طريق “سامانه سامد” رياست جمهوري، وب سايت، پست، فكس، حضوري، پورتال وزارت كشور، سايت سازمان بازرسي و….

شايان ذكر است؛ شكايات واصله به دفتر ارزيابي عملكرد سازمان ثبت احوال به سه دسته تقاضاهاي مردمي، درخواست‌هاي اداري كاركنان، مكاتبات ارگان‌ها و سازمان‌ها تقسيم مي‌شود.

منبع: ladyforum.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا