گردشگری

چالیدره مشهد کجاست؟

 شهر مقدس مشهد علاوه بر فضای زیارتی و معنوی که از گذشته تا به حال داشته و مسافران زیادی همه ساله به آن سفر میکنند. در دهه ی اخیر از لحاظ مکان های تفریحی نیز پیشرفت های زیادی داشته است. سد چالیدره یکی از جاذبه های زیبای شهر مشهد در دامنه ی کوه ها ی (( بینالود )) است که درحومه آن واقع شده و در تمام فصول سال مسافران زیادی از آن بازدید می‌کنند.

چند مدتی هست که چالیدره بر سر زبان ها افتاده و دلیل آن را می‌توان در سرسبزی این منطقه، دریاچه زیبای موجود در آن و امکانات فراوان تفریحی آن دانست. مجتمع تفریحی سد چالیدره در یکی از دره‌های فرعی منطقه طرقبه ساخته شده که برای خود یک فضای کاملاً مجزا تفریحی از طرقبه است. به طور کلی این مکان در دوره‌های اخیر بسیار مورد توجه تورهای سفر به شهر مشهد قرار گرفته و این استقبال مسافران خود متقابلاً باعث گسترش و توسعه منطقه چالیدره شده است.

چالیدره در ۱۷ کیلومتری شهر مشهد واقع شده اما در حوزه استحفاظی شهرستان طرقبه قرار دارد. منطقه طرقبه خود شامل چندین دره دیگر مانند ارغوان است که ما در این مقاله چالیدره را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

اقدامات مهم توریستی در چالیدره مشهد

در سال ۱۳۷۶ در ابتدای جاده روستای (( نغندر )) سدی آبی بر روی رودخانه ((جاغرق )) ساخته شد که در ساخت آن شهرداری طرقبه و شرکت آب منطقه‌ای خراسان همکاری داشتند. همانطور که گفتیم این سد، آبی خاکی است و برای آبرسانی به زمین های کشاورزی اطراف چالیدره با ظرفیت حدود یک میلیون لیتر آب به وجود آمده است. در این میان عملیات ساخت و تبدیل منطقه چالیدره به یک منطقه تفریحی و توریستی از همان سال ۷۶ آغاز شد و مسئولین با صرف هزینه های بسیار امکانات تفریحی و مسافرتی خوبی را در این مکان به وجود آورده اند که هر روز در حال افزایش و گسترش است.

منطقه تفریحی این سد وسعتی حدود ۱۶0 هکتار دارد. آب و هوای مطبوع، مناظر زیبا و محیطی آرامش بخش، تمام این منطقه را پر از مسافران ایرانی و خارجی و همچنین خود ساکنان مشهد می‌کند. یعنی حتی مردم مشهد هم این محیط را استراحتگاهی مناسب برای روزهای تعطیل خود می‌دانند.

چالیدره مشهد و امکانات تفریحی آن 

اگر بخواهیم امکانات این سد و دره ی سر سبز را فقط نام ببریم، لیست بلندبالایی به وجود می آید. اما جهت خلاصه شدن کلام تعدادی از تفریحات عالی آن را در این متن ذکر می‌کنیم.

تلکابین چالیدره

در این مکان تفریحی شما می توانید از برج گردان چالیدره، سافاری چالیدره، کوهستان چالیدره، پل‌معلق چالیدره، قایق سواری و قایق موتوری، رستوران و کافی شاپ، تلسیژ چالیدره  و دیگر امکانات تفریحی هیجان انگیز این منطقه زیبا استفاده نمایید. مهم‌ترین دیدنی این دره و سد گردشگری ترنی است که بازدیدکنندگان را که در یک واگن هستند با طناب ، از پایین دره به بالای کوه منتقل می کند و پس از آن این واگن رها میشود که شور و هیجان زیادی به پا میکند . در کنار آن نیز تله کابین چالیدره قرار گرفته که بخشی از آن بر روی خشکی و بخشی بر روی آب، به طول ۲۷۰ متر کشیده شده و شما میتوانید با سوار شدن به آن از مناظر زیبا لذت ببرید و عکس های سلفی عالی از خود و خانواده بگیرید.

بهترین فصل برای بازدید از چالیدره

 بهترین فصل بازدید از چارلیدره در 6ماهه ی اول سال می باشد. چرا که برخی امکانات آبی نظیر غواصی در فصول سرد سال ارائه نمی گردد. اگر به این مکان سفر کردید حتما میتوانید با خیال راحت خودرو خود را نیز ببرید. چرا که یک پارکینگ بزرگ برای ارائه خدمات به مسافران در آن در نظر گرفته شده است.

آدرس چالیدره

این مکان در استان خراسان رضوی و در حومه شهر مشهد با فاصله 18 کیلومتری ازآن قرار گرفته است.

 برای رفتن به آن باید از طریق بلوار وکیل آباد وارد جاده طرقبه بشوید و از طریق جاده جدید طرقبه حرکت کنید که در نهایت به میدان طرقبه خواهید رسید. از این به بعد در سمت راست شما تابلوهای راهنمایی وجود دارد که شما را تا مقصد راهنمایی خواهد کرد. همچنین شما می توانید برای رسیدن به این مکان تفریحی از نرم‌افزارهای مسیریاب دارای جی‌پی‌اس استفاده نمایید.

کم هزینه ترین روش برای حرکت از شهر مشهد به چالیدره این است که سوار اتوبوس های شهری طرقبه شوید و بعد در میدان اصلی طرقبه پیاده شوید و بقیه ی  مسیر را با تاکسی ها و یا خودرو های کرایه ای طی کنید که 5 دقیقه بیشتر طول نمی کشد.

در این حالت هزارتومان پول اتوبوس و 6 هزار تومان پول تاکسی برای هر نفر خواهید داد که مجموعا 7 هزارتومان خواهد شد.

مسیر دیگر استفاده از مترو تا میدان آزادی مشهد و پس ازآن استفاده از تاکسی تا چالیدره میباشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا