حقوقی

مالکیت جهیزیه توسط زن و راه های اثبات ان

چگونه ثابت کنم که اثاثیه خانه جهیزیه من است و می خواهم آن را هم زمان با طلاق که در حال وقوع است از خانه مشترک به مکان دیگری منتقل کنم.
پرسش: دو سال پیش با مرد مورد علاقه ام ازدواج کردم. او از مال دنیا چیزی نداشت، ولی خانواده من ثروتمند هستند و جهیزیه مفصلی برایم تدارک دیدند. در حال حاضر در موقعیت جدائی قرار گرفته ایم. وقتی با او از جهیزیه ام حرف می زنم، شانه بالا می اندازد و می گوید اگر ادعائی بر مالکیت داری آن را ثابت کن. نمی دانم چه کنم؟
پاسخ: آیا هنگامی که جهیزیه را به خانه شوهر منتقل کردید، سیاهه ای از آن تنظیم شد و به امضای شوهر رسید؟
پرسش: چرا باید این کار را می کردم؟ آیا درست است اول زناشوئی، انسان نسبت به شریک زندگی خود ابراز بی اعتمادی کند و از او امضاء و رسید بگیرد؟
پاسخ: شاید اگر بخواهیم احساساتی به موضوع نگاه کنیم، البته درست نیست. ولی مشکل آن جاست که وقتی اختلاف پیش می آید مثل حالا که شما گرفتارش شده اید، با احساسات نمی شود حقی را در دادگاه ثابت کرد. اگر اکنون این سیاهه را داشتید زود می توانستید از دادگاه تقاضای تامین جهیزیه را کنید و سپس تقاضای استرداد آن را.
پرسش: بنابراین جهیزیه مفصل من از دست رفته است، مثل مهریه ام که آن را بخشیده ام تا رضایت او را به طلاق جلب کنم؟
پاسخ: خیر…، از دست نرفته است. ولی باید به خاطر استرداد جهیزیه کار کنید و به جمع آوری مدرک بپردازید.
پرسش: چگونه؟
پاسخ: حتما خانواده شما رسیدهای خرید تک تک اقلام جهیزیه را دارند. آنها را جمع آوری کنید و مستند استرداد جهیزیه تان قرار بدهید.
پرسش: پدر و مادرم از آن رو که هم با ازدواج من مخالف بودند، هم با طلاق من موافق نیستند، همکاری نمی کنند. چه کاری از دستم ساخته است؟
پاسخ: اگر کسانی را که در جریان نقل و انتقال جهیزیه حضور و مشارکت داشته اند می شناسید از آنها بخواهید ذیل یک استشهادیه را که صورت جهیزیه روی آن نوشته شده است امضاء کنند و شهادت بدهند. چنانچه شرکت باربری و راننده کامیون یا وانتی را که جهیزیه را حمل کرده اند می شناسید از آنها بخواهید شهادت بدهند. اگر فروشگاه هائی را که از آن خرید شده می شناسید، بروید و از آنها رونوشت رسید پول های دریافتی را تقاضا کنید. شاید دادگاه هم کمک تان کند تا از آن فروشگاه ها استعلام کنید. ولی در هر حال این شما هستید که باید ادعای خودتان را ثابت کنید.
پرسش: اگربرخی شهود زن باشند مانند خاله و عمه و دوستانی که حاضر بوده اند، شهادت آنها را می پذیرند؟
پاسخ: در این موارد می پذیرند و با شهادت زنان مشکل ندارند. ولی بهترین راه حل این است که با خانواده به کمک همین خاله عمه ها وارد مذاکره شده و از آنها برای ارائه رسیدها کمک بگیرید.
پرسش: شوهرم در چند مورد که عصبانی شد چند تکه از جهیزیه گران قیمت را زد شکست. دستم به جائی می رسد؟
پاسخ: اگر ثابت کنید که برخی از جهیزیه به سبب تقصیر شوهر از بین رفته است، می توانید قیمت آن را مطالبه کنید. ولی یادتان باشد که فرسودگی متعارف اشیا و استهلاک آنها در زمان، موضوعی نیست که بتوانید بابت آن از شوهرتان خسارت بخواهید. تلف کردن جهیزیه با تقصیر شوهر می تواند محل مرافعه و حق خواهی شما شود

مجله لیدی فروم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا