گردشگری

دره ارغوان ایلام کجاست؟

بسیاری از مردم در کشور ما خود را اهل مسافرت میدانند و مشتاق فرهنگ و گردشگری هستند. اما اگر از آنها راجع به نقاط گردشگری ایران سوال کنیم در جواب حتما با چند شهر و چند استان شاخص در این زمینه برخورد خواهیم کرد. کمتر کسی هست که از استان زیبای ایلام و گردشگری آن خصوصآ دره ارغوان ایلام اطلاعاتی داشته باشد.

 اگر جزو افرادی هستید که فقط می خواهید به شهرهای پر مسافر ایران سفر کنید ، شاید فقط از خواندن این مقاله لذت ببرید و آگاهی هایی را کسب کنید. اما اگر عاشق تجربه های جدید و کشف نقاط گردشگری نو هستید، با دقت در این مقاله، با ما همراه باشید. شاید مقصد سفر بعدی شما در همین متن خفته باشد.

البته نکته دیگری را هم می خواهم بگویم که اینرا از ما به یادگارداشته باشید و بعد به سراغ توصیف دره ارغوان ایلام خواهیم رفت و آن اینکه شهرهای پر مسافر هزینه‌های مسافرت سرسام آوری را به جهت تقاضای بالا برای شما رقم خواهند زد. اما با سفر به شهرهای تازه شناخته شده وکمتر شناخته شده به جهت تقاضای پایین در زمینه گردشگری ، میتوانید با صرف کمترین هزینه بیشترین لذت را از سفر خود ببرید.

دره ارغوان ایلام

سفر به ایلام با خیال راحت

اگر خیال سفر به شهر زیبای ایلام و بازدید از جاذبه‌های بکر و دست نخورده ی آن ، مخصوصاً دره ی ارغوان را در سر می پرورانید و میخواهید تجربه های جدید از ایرانگردی نصیب شما شود با وبسایت قصریاب همراه باشید.

 به این صورت که شما عزیزان می توانید در وبسایت ما سوئیت و ویلاهای اجاره ای شهرهای مقصد را مشاهده کرده و جهت اجاره روزانه سوئیت در ایلام اقدام نمایید تا از این طریق قبل از سفر به این منطقه از کشور خیال خودتان را از جهت اسکان یابی راحت کرده باشید و دیگر دغدغه پیدا کردن محل اسکان را به کل در شهرهای مقصد فراموش کنید.

توضیحاتی در مورد استان ایلام 

استان ایلام یکی از استان های غربی کشور و هم مرز با کشور عراق است. این استان  از آن منطقه هایی است که کمتر کسی نامی از آن برای مسافرت و گردشگری شنیده و مناظر بکر آن را دیده است.

این استان زیبا ، آب و هوای کوهستانی و کمی گرم دارد و به خاطر طبیعت جنگلی سرسبز و فوق زیبای آن که در دامنه رشته کوه زاگرس قرار گرفته ، از این ناحیه به عروس زاگرس نیز یاد می شود.

گشتی در دره ارغوان ایلام

همه ساله در فصل های بهار و به ویژه ماه اردیبهشت آن ، اوج زیبایی و رنگ‌های مختلف در دره ارغوان ایلام پدیدار می شود. این موضوع  چه حس و حال خاص و زیبایی را به طبیعت این منطقه می بخشد. تنگه ی ارغوان  یکی از پرآب‌ترین دره‌های ناحیه خود بوده که به طور بسیار دیدنی پوشیده از بوته‌های ارغوان است. که اگر در اردیبهشت از بالا بتوان به نگاه کرد مانند ماری دراز به رنگ بنفش دیده می‌شود که در امتداد دره کشیده شده است.

این دره در گذشته به دره گاوز معروف بوده است. همچنین به دلیل بوته های زیاد و پرپشت ارغوان اکنون به دره ارغوان نیز مشهور شده است. این منطقه یکی از مناطق حفاظت شده استان ایلام بوده که در مسیر روستای کلاته آهن ایلام واقع شده. وسعت این منطقه ی بزرگ در حدود 170 هکتار است که درحدود 160 هکتار آن را پوشش گیاهی پوشانده و این مطلب میتوان خود نشان دهنده ی سر سبزی بی حدو حصر این مکان باشد.

پوشش گیاهی دره ی ارغوان پر شده از شکوفه ها و برگ های ارغوانی رنگ که در میان انبوهی از درختان زالزالک و درختان بلوط روییده اند و طبیعت بکر و بهشت گونه ای را در آنجا به وجود آورده است. این درآمیختگی رنگهای درختان در این ناحیه موجب شده که در سال های اخیر بسیار مورد توجه مسافران و گردشگران قرار بگیرد و افراد زیادی از آن بازدید کنند.

ارغوان چگونه گیاهی است ؟

درختی که ما آن را در زبان فارسی با نام ارغوان میشناسیم

cercis siliquastrum نام علمی این گیاه است.

Sixia نام یونانی آن نیز است.

در دسته بندی ، ارغوان را می توان از خانواده درختهای پروانه آسا محسوب کرد. از ویژگی های اصلی این درخت این است که در فصل بهار می روید و قبل از درآوردن برگ گلهای آن روییده می‌شوند. این نوع گیاهان ،گلهای نیام دارند که خود یکی از ویژگی‌های این دسته درختان است و شاخه‌های متقابل نیز دارند. این درخت زیبا قد کوتاهی دارد و به صورت درختچه هایی کوچک در دره ی ارغوان دیده می‌شود. اما دیده شده که گاهی ارتفاع آن به ۱۲ متر هم رسیده است.

دره ارغوان ایلام

دره ارغوان ایلام

گیاه ارغوان در خاکهایی که آهکی هستند  و از قوت خوبی برخوردارند ، خوب رشد میکند این نوع از گیاه نسبت به خشکی و کم آبی مقاومت خوبی دارد و همچنین به نور مستقیم خورشید  نیز نیاز دارد. دره ی ارغوان  نیز به دلیل خاک قوی و کمی آهکی و داشتن آب فراوان و همچنین تابش نور مستقیم آفتاب ، شرایط مناسبی را برای رشد این گیاه در خود دارد و شاهد آن در تصاویر هستیم.

برگ ها و گل های ارغوان چگونه هستند ؟ 

درخت ارغوان برگ هایی به شکل قلب دارد که کناره های آن صاف است و بدون کرک هستند. گل های این درخت به صورت گروه های سه تایی و شش تایی روی شاخه‌ها و حتی روی ساقه ی اصلی میرویند. این رویش نیز قبل از رشد برگها انجام میشود. این اتفاق زیبا را در اوایل بهار می توان دید. نکته ی جالب اینکه تعداد این گل ها بر روی درختان بعه قدری زیاد است که رنگ درخت را کاملا تغییر داده و جلوه زیبایی را به آن می‌بخشد.

با تمام این توضیحات سفر به شهر زیبای ایلام و بازدید از جاذبه های کمتر شناخته شده ی آن رابه شما دوستان عزیز خواننده ی این مقاله توصیه میکنیم.

تحریریه لیدی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا