گردشگری

کلیساهای تبریز 7 معروف ترین ها

کلیسای سرکیس مقدس تبریز

کلیسای سرکیس مقدس تبریز در چهار راه شهناز محله بارون آواک (Baren Avak) واقع شده است. این کلیسا در سال ۱۸۲۱ م به همت پتروسیان در محله «بارون آواک» بنا گردید. در سال ۱۸۴۵ م دوباره تجدید بنا یافت.

بنای کلیسا سبک ارمنی دارد و به شکل صلیب ساخته شده است. در داخل کلیسا چهار ستون آجری با پایه های عریض سنگی محراب و نمازگاه های فرعی را از تالار اجتماعات جدا کرده است. در بیرون کلیسا در پای دیوار شرقی حیاط یک بنای یاد بود سنگی ساخته شده است. این بنا یادگاه کشتگان راه آزادی است.

کلیسای شوغاگات مقدس تبریز

این کلیسا در گورستان ارامنه در محله مارالان واقع است و به سیمون منوچهریان در کنار کلیسای قدیم مریم نه نه ساخته شده است. کلیسای شوغات مخصوص برگزاری مراسم نماز و احترام به اموات است. ارامنه بعد از شستشویی جسد مرده آن را در جلو محراب قرار کلیسا قرار می دهند و پس آنکه کشیش دعا و طلب آمرزش کرد به گورستان منتقل می نمایند.

کلیسای مریم مقدس تبریز

ساختمان کلیسای مریم مقدس تبریز در سال ۱۷۸۲ م آغاز و در سال ۱۷۸۵ م پایان یافت. بنای آن سبک ارمنی دارد و به شکل صلیب است. در جلو در اصلی روی هشت ستون سنگی اتاقک گنبدداری جهت دو ناقوس کلیسا تعبیه کرده اند. در بالای در ورودی روی کتیبه ای مرمرین به خط ارمنی تاریخ تأسیس کلیسا ذکر شده است. کلیسای مریم مقدس بزرگترین و قدیمیترین کلیسای تبریز است و مراسم بزرگ ملی مذهبی ارامنه اعم از اعیاد و جشن ها و مجالس دینی در این کلیسا برگزار می شود.

کلیسای پروتستانها تبریز (کلیسای انجیلی)

کلیسای پروتستان ها یا مسیحیان انجیلی تبریز در خیابان شهناز جنوبی سابق کوچه والمان واقع است. طرح کلیسا صلیبی و محراب آن ۸۰ سانتیمتر از کف تالار بلندتر است. سقف کلیسا آهنی و برج ناقوس آن استوانه ای و دارای چهار طبقه است. این کلیسا در سال ۱۹۵۷ م ساخته شده است. هنگام احداث این کلیسا ساختمان کلیسای قدیم انجیلیان در کوچه میارمیار تخریب گردید و به این مکان منتقل گردید.

کلیسای کاتولیک تبریز (کلیسای عذرای توانا)

کلیسای کاتولیک تبریز در خیابان شریعتی، نرسیده چهار راه شهناز واقع شده است. کلیسای کاتولیک یا عذرای توانا در کوچه میارمیار واقع است. این کلیسا در سال ۱۹۱۰ م به هزینه فرانسویان ساخته شده و معماری آن متأثر از معماری فرانسویان است.

شکل این کلیسا مستطیل و در ابعاد ۲۰ در ۱۰ متر احداث شده است تمام بنای کلیسا آجری است و کف تالار اجتماعات آن پنج پله بالاتر از کف حیات است. در بالای در ورودی کلیسا که از چوب گردو ساخته شده است گچبری زیبایی است که حضرت مریم را در میان ده فرشته مقدس نشان می دهد. کلیسای آدونیست کلیسای آدونتیست تبریز در خیابان شریعتی، بعد از سه راهی واقع شده است این کلیسا به تالار کوچکی شبیه است و در حال حاضر به صورت نیمه تعطیل در آمده است، زیرا آدونتیستها یا انتظاریون تبریز چند خانواده بیشتر نبودند که اغلب به تهران مراجعت کرده اند.

کلیسای ارامنه تبریز

کلیسای ارامنه تبریز ارامنه در سده سوم میلادی به دعوت گریگوریوس مقدس به مسیحیت گرویدند. در سال ۴۵۱ م کلیسای ارمنی قسمتی از عقاید وحدت طبیعت و یگانگی روح را پذیرفت و از کلیسای ارتدوکس شرقی جدا شد.

خلیفه گری ارامنه آذربایجان تا سال ۱۸۴۵ م در کلیسای طاطاوس یا قره کلیسا در چالدران بود. در سال مزبور به تبریز انتقال یافت و کلیسای ارامنه ساخته شد. این کلیسا در خیابان شهناز سابق قرار دارد.

این بنا در سال ۱۸۷۰ م جهت بانک شاهی ساخته شد ولی در سال ۱۹۰۳ م از سوی ارامنه ابتیاع گردید و در اختیار خلیفه گری گذاشته شد. خلیفه گری تبریز در حال حاضر به وسیله شورایی زیر نظر کشیش آوانس ملقب به باکرات ملکونیان اداره می شود. این خلیفه گری در تبریز بر سه کلیسا، یک مدرسه، یک کودکستان، یک موزه و یک باشگاه ورزشی نظارت دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا