گردشگری

کوه اورین کجاست ؟

بام خوی کوهی سر برافراشته  و بلند به نام اورین است. اورین آتشفشانی قدیمی است که خشم خود را از یاد برده و در گوشه غربی منطقه خوی ، کلاه سفید و برفی بر سر گذاشته و آرام خوابیده است.

 ارتفاع اورین ۳۷۰۲ متر است که بعد از کوه آرارات ترکیه مقام دومین کوه بلند این منطقه را به خود اختصاص داده.

 وجود سنگ های گدازه ای اطراف این کوه و چشمه های آبگرمی که در پایین آن قرار دارند نشان از آن است که هزاران سال اورین با جهنمی از آتش روشن بوده اما اکنون خاموش است.

بلندی کم نظیر و بی رقیب کوه در شهر باعث شده که آن را به یکی از نمادهای شهر خوی تبدیل کند. (( محمد آقا )) که نام دیگر این کوه است تا اواسط تابستان نیز هنوز قله ای برفی دارد و از شهر بندری  (( بند ماهی )) در شرق دریاچه وان ترکیه نیز به طور کامل و واضح دیده می شود.

مشخصات جغرافیایی کوه اورین 

اورین در ۴۲ کیلومتری از مرکز شهر خوی ، در حد فاصل بخش صفائیه و قطور یعنی دقیقاً میانه ی دشت الند و دره ی قطور واقع شده و دارای دو قله پشت سرهم است. اورین کوچک که شکل تپه ماهور دارد با ارتفاع ۳۴۱۷ متر در ابتدا و 2 کیلومتر آن طرف‌تر اورین بزرگ با ارتفاع ۳۰۷۲  متر که حالت قله ای دارد در انتها ، واقع شده است.

این قله قبل از سال ۹۶ با ارتفاع کمتری ثبت شده بود که به همت فدراسیون کوهنوردی ایران ارتفاع آن به دقت اندازه گیری شد و از رتبه ۲۱ به رتبه 18 ام کوه های بلند ایران در طرح سیمرغ ارتقاء یافت.

 صعود به این قله هموار و راحت بوده و هیچ مسیر صخره‌ای در مسیر وجود ندارد. اختلاف دمای قله اورین با مرکز شهر خوی هم چیزی حدود ۷ تا ۱۰ درجه است.

 همایش ملی کوه اورین  همه ساله در پایان فصل بهار با حضور هزاران نفر از مردم و ورزشکاران سراسر کشور در دامنه سرسبز و خوش آب و هوای این کوه برگزار می شود.

سفر نامه صعود به اورین

اوایل خرداد ماه است که قدم به سرزمین پر خاطره آذربایجان غربی می نهیم. همه جا سرسبز و خندان است.

کوهها، جویباران  و تکه برف های باقی مانده از زمستان سخت و طولانی بر فراز قلل کوه ها دیده می شود. روز اول توسط وسیله نقلیه رهسپار دیار خوی می شویم. شهر در سکوتی  وهم برانگیز و غم آلود در دشتی بیکران قرار دارد ، انگار هنوز از خواب زمستانی خود بیدار نشده در حالی که بهار را هم پشت سر نهاده است.

اورین هنوز با تکه برف های کوچک و بزرگش در فراسوی شمال غربی شهر به خوبی دیده می شود که بال های خود را به سوی مرزهای کشور ترکیه گسترده است و هوا از شوق بهار آکنده است. به هر کجا که می نگریم جویباری در امتداد سبزی چمن ها و گل های بنفش و زرد رنگ گسترده شده، انگار طبیعت این منطقه تازه می خواهد به بهار طبیعت پای گذارد.

از شهر رو به سوی شمال غربی با وسیله نقلیه در جاده ای آسفالت به سمت شهرک موسوم به فیرورق حرکت کرده پس از طی مسافتی ۷ کیلومتری با رسیدن به یک  دوراهی ،  در سمت چپ وارد جاده دیگری شدیم که با گذر از آبادی خوش منظره (( پسک ))همراه بود. سپس پس از طی ۱۸ کیلومتر، بعد از روستای احمد آباد و بدلان، به پل رودخانه الند رسیدیم و از آن عبور کردیم  .  با طی ۱۲ کیلومتر دیگراز جاده ای خاکی و پر پیچ و خم ، از جویباری دیگر گذر کردهو در سوی دیگران آن به مراتع سرسبز و جذاب و دل انگیز روستای حصار می رسیم.

کوه اورین ، عجب نقاشی زیبایی!!

با قله ی مخروطی شکل خود کوه اورین در مقابل ما و در ورای سبزه زارانی که در هر سو گسترده دیده می شود. فکر می کنم کوه اورین نقش دیگری از بهشت خداوندی روی زمین باشد.

سراسر مراتع و پر از گل وگیاه بهاره است و صدای وزوز زنبوهای کندوها سکوت اینجا را به هم میزند.

 در فاصله ۱ کیومتری شمال غربی منطقه یک خانه ی ساده ساخته شده برای کوهنوردان  که در ارتفاع ۲۰۰۰ متری در کنار چشمه ای پر آب  وخروشان، از دیدنی های این ناحیه ی خوش منظره آذربایجان غربی است. مایلم تمامی خوانندگان این مقاله حتما سری به آن بزنند و شبی رویایی را در این مکان به سر برند.

روز دوم می توانیم برای صعود به کوه اورین از خانه کوهنوردی بر روی بال جنوبی به راحتی هر چه تمامتر و به موازات رد پای نوارهای برفی باقی مانده از زمستان با صرف ۴ تا ۵ ساعت به قله صعود کنیم. مناظر اطراف از فراز قله بسیار دیدنی است؛ در شمال یک قله ۳۲۰۰ متری بدون نام ، در جنوب یک دره ی عمیق که  روستای گوگرد  درآن دیده میشود و در شرق، نمای دشتی که امروز پیموده ایم. پس از مدت زمانی در حدود ۲ ساعت از مسیر پیموده شده به حصار و خوی باز می گردیم.

بهترین زمان کوه نوردی و اقامت در کوه اورین | کوه محمدآقا

بهترین زمان برای  کوه نوردی در کوه محمدآقا خرداد و تیر ماه هر سال است.

 گفته می شود از اواسط ماه خرداد و با گرمتر شدن تدریجی هوا ، تورهای گردشگری و تفریحی بسیاری به این منطقه از کشور آمده و شبی را در این منطقه سپری میکنند. این افراد در کنار دریاچه ی کوچکی که در کوه به وجود آمده است و در دامن طبیعت بسیار زیبا و بکری که دارد به دور آتش جمع شده و شبی را به ساز و آواز و رقص (به خصوص رقص زیبای آذربایجانی) می پردازند.

چنین طبیعت بکر و دست نخورده ای در پیش روی چشم های ما  مانند تابلوی بسیار زیبایی است که خالقش جز پروردگار نمی تواند باشد. کوهنوردی و اقامت در کوه اورین می تواند شروعی بر یک ماجراجویی و گشت و گذار به یاد ماندنی و به دور از هیاهوها و چالش های سخت زندگی باشد.

سفر به این منطقه و این کوه  زیبا در شهرستان خوی به همه ی طبیعت دوستان و گردشگران به شدت توصیه می‏شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا