گردشگری

مارکوه قلعه زیبای عروس شهرهای ایران

رامسر شهری شمالی در استان مازندران و در نزدیکی شهر رودسر استان گیلان می‌باشد که در میان دریا و جنگل‌های سرسبز واقع شده‌است. این شهر توریستی که از آب‌وهوای دل‌پذیر، مناظری زیبا و اماکن گردشگری هیجان‌انگیزی برخوردار است می‌تواند سالانه گردشگران بسیاری را برای تفریح به این مکان جذب نماید. این زیبایی‌های متنوع و سرسبز مازندران و هم‌جواری آن با دریای خزر سبب گردیده که این استان دارای ظرفیت بالایی برای پذیرش مسافران در طول سال باشد. لذا ما در این مقاله قصد داریم به معرفی قلعه مارکوه یکی از اماکن دیدنی این استان پرداخته و اطلاعات مفیدی را به شما ارائه نماییم.

قلعه مارکوه در کجا واقع شده است؟

قلعه مارکوه در بام شهر رامسر و برروی قله‌ای به همین نام قرار گرفته است. این قلعه که از قدمت تاریخی بالایی برخوردار است و از جمله آثار ملی ایران نیز بشمار می‌آید در تاریخ ۲۵ اسفند ماه ۱۳۷۹ با شماره ۸۴۳۴ به ثبت رسیده است. اما متأسفانه هم‌اکنون از این جاذبه تاریخی زیبا اثر زیادی باقی نمانده و درحال نابودی است.

قلعه مارکوه

علت نام‌گذاری قلعه مارکوه

در نام‌گذاری این کوه نظرات و ادله‌های گوناگونی وجود دارد این کوه در گذشته به نام‌های دیگری همچون سعادت کوه، قلاچ کوه، قلعه کوه، سفالین کوه و مبارک کوه شهرت داشته است. اما عده‌ای معتقدند که این کوه به دلیل وجود مارهای زیاد در این ناحیه به این نام خوانده می‌شود اما نکته‌ ی قابل توجه این است که مار در لهجه بومی مردمان شمال کشور به معنای مادر می باشد. برخی نیز معتقدند که نام این کوه برگرفته از قبیله ماردهاست که پیش از حضور آریایی‌ها در این مکان سکونت داشته و زندگی می‌کردند. اما افرادی نیز بیان داشته‌اند که این مکان به مال کوه معروف است زیرا که گذشتگان برای پنهان کردن اموال خود از شر غارتگران به این کوه پناه می‌آوردند و با مرور زمان این واژه به مارکوه تغییر یافته است.

تاریخ باستانی قلعه

درباره زمان دقیق ایجاد قلعه‌ مارکوه تاریخ مشخصی وجود ندارد اما با توجه به نوشته‌های مورخان می‌توان بیان کرد که این قلعه به قرن سوم و دوران تاریخی پس از اسلام مربوط است. همچنین خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی در کتاب جوامع التواریخ خود از وقایع اتفاق افتاده سال ۵۳۶ هجری قمری و به تسخیر درآمدن این قلعه توسط اسماعیلیان سخن به میان آورده است.

مشخصات معماری قلعه مارکوه

ارتفاع این قله از سطح دریا به علت کاربرد نظامی آن حدود ۲۶۰ متر بوده و مساحت قلعه ۶۰۰ مترمربع می باشد که هم‌اکنون از این معماری بزرگ حدود ۴ حصار و برج‌های نگهبانی باقی مانده است. این قلعه دارای ۳۱۱ پله بوده که برای رسیدن به آن باید تمامی این پله‌ها را طی نمایید البته که این پله‌ها از دل جنگل‌های سرسبز و مناظر طبیعی زیبا می‌گذرد و گردشگران به هنگام بازدید از این منطقه محو طراوت و زیبایی آن شده و سختی مسیر را احساس نمی‌نمایند.

مصالح به‌کار رفته در ساخت این قلعه سنگ، گچ و ساروج است و داخل آن گنجایش حضور ۱۰۰ سرباز را برای سکونت دارد. طول ضلع شرقی قلعه ۷۰٫۱۷ متر، قعر آن ۳۰٫۲ متر با ارتفاع ۳۰٫۶ متر می باشد و طول ضلع غربی آن نیز ۹ متر است.همچنین ضلع شمال غربی آن ۸۰٫۱۴ متر و ضلع شمال شرقی آن ۱۵ متر است که به وسیله سنگی میانی از هم جدا گردیده اند.

این بنا در محلی قرار گرفته که دیدی با زاویه ۳۶۰ درجه را نسبت به اطراف دارد به طوری که از بلندای این قلعه می‌توان از شمال تا دریا از شرق تا شهر تنکابن و از غرب تا شهر رامسر و از جنوب نیز تمامی کوه‌های البرز را به راحتی تحت نظر داشت.

بر اساس گفته های مردمان محلی در انتهای قلعه مارکوه تونلی قرار دارد که به نظر می رسد برای خروج اظطراری احداث گردیده باشد ، اما تحقیقات نیز نشان داده که از این چاله به عنوان سرداب استفاده میشده و در اصل تونل نمی باشد.

وجود نقاره خانه در قلعه مارکوه

میرزا حسن خان اعتماد السلطنه از جغرافی دانان دوران ناصرالدین شاه قاجار که این قلعه را از نزدیک مشاهده کرده است در کتاب خود با عنوان مرات البلدان بیان نموده که در کوهی در شهر تنکابن استان مازندران موسوم به مارکوه دخمه ها و شب پره های متعددی وجود دارد که در بالای آن کوه مکانی معروف به نقاره خانه احداث گردیده که هر گاه سنگی بر آن موضع بزنند صدایی مانند طبل تا نیم فرسخ به گوش به گوش میرسد.

فصول مناسب برای بازدید از قلعه مارکوه

این قلعه باستانی در فصول مختلف سال جذابیت‌های دیدنی متفاوتی دارد که گردشگران با توجه به سلایق و علایق خود یک زمان مناسب را برای سفر به این منطقه برمی‌گزینند. پیشنهاد می‌کنیم که اگر در فصول مناسب به این مکان سفر کردید در صورت داشتن ملزومات سفر و چادر مسافرتی حتماً شبی را در مجاورت قلعه اطراق نمایید.

فصل دل‌انگیز بهار بهترین زمان برای سفر به این منطقه می باشد چراکه در این زمان کوه مملو از گل‌های رنگارنگ و پوشش‌های گیاهی گوناگونی بویژه گل‌های شقایق کوهی است که منظره چشم‌نوازی را به این دژ سنگی می دهد..د. در فصل تابستان با توجه به آب‌وهوایی شرجی و رطوبت زیاد استان‌های شمالی سفر برای گردشگران کمی غیر قابل تحمل می‌شود اما این منطقه با توجه به این‌که در ارتفاع ۲۶۰ متری از سطح دریا قرار دارد دارای هوایی مطبوع و خنک تری بوده و می‌تواند مکان مناسبی برای گردشگری باشد.
قبل از سفر به این مکان در فصل رویایی پاییز حتماً از پیش‌بینی اخبار هواشناسی اطلاعات لازم را کسب نمایید زیرا در این فصل شدت بارندگی افزایش یافته و ممکن است کمی باعث دردسر شود، با این‌وجود خالی از لطف نیست که از پوشش گیاهی رنگارنگ و بسیار جذاب این منطقه در فصل زیبا و دل‌ انگیز پاییز دیدن نمایید.

در فصل زمستان و آمدن موج بارشی برف و سرما ممکن است که این مکان پوشیده از برف باشد اما می‌توان با سفر در این فصل بازدید هیجان‌انگیز و متفاوتی را تجربه نمود و اگر خوش شانس باشید به تماشای زمستان نقره گون منطقه از فراز قله مارکوه بنشینید. فقط باید توجه داشت که حتماً لباس گرم، چتر و ملزومات مناسب برای سفر در فصل زمستان را با خود به‌همراه داشته باشید.

چرا باید از قلعه مارکوه بازدید نماییم؟

شما میتوانید با سفر از این مکان چهار فصل و بسیار زیبا در بام شهر رامسر و بر فراز قله مارکوه به تماشای دل انگیز دریای خزر، مزارع دلربای چای، شالیزارهای وسیع و روستاهای مجاور بنشینید و از حیرت زیبایی این منطقه به وجد آیید. همچنین در طول پله پیمایی در مسیر رسیدن به قله مارکوه میتوان از مناظر طبیعی دل فریب این منطقه و پوشش های گیاهی آن نظیر درختان شمشاد، بلوط و ازگیل دیدن کرد و در عین حال به بازدید از یک اثر باستانی کهن کشورمان پرداخت.

مسیر دسترسی به مارکوه

برای بازدید از این منطقه در استان مازندران باید ابتدا به سمت جاده رامسر- تنکابن حرکت کرده و تا جنوب شرقی شهر کتالم را طی نمود. و نهایتا به دامنه این کوه که رسیدید جاده ای نسبتا خاکی شما را به سمت دژ باستانی مارکوه هدایت می کند.

مسیر دسترسی به مارکوه

وبسایت قصریاب در خدمت شماست تا بهترین و به صرفه ترین مکان های اقامتی مورد نظر خود را قبل از سفر و از راه دور و در کمترین زمان ممکن در شهر رامسر رزرو نمایید.

تحریریه لیدی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا