حقوقی

آیا می دانستید مهریه بعد از مرگ هم قابل دریافت است؟!

دراسفند ماه سال نود ماده 24 لایحه حمایت از خانواده در ارتباط با مهریه به تصویب مجلس رسید که بسیار بحث برانگیز و در عین حال اثر گذار بود. موافقان با توجه به بالا رفتن تعداد زندانیان مهریه و ثبت مهریه‌های نامتعارف ، این مصوبه را اقدامی اصولی جهت حل این مشکلات می‌دانند و مخالفان تعيين مهريه را تابعی از اراده طرفين و می‌دانند که قانونگذار نمی‌تواند براي تقليل يا تعديل ميزان آن دخالت کند. این مصوبه در اریبهشت سال جاری به تایید شورای نگهبان رسید. به همین بهانه در این قسمت برآنیم که به سئوالات شما در خصوص مهریه پاسخ گوییم.
سئوالاول: در مقابل درخواست پرداخت مهریه از جانب زوجه چه اقدامی از جانب زوج می‌تواند صورت گیرد؟
جواب:مهریه دینی است که بر عهده شوهر قرار دارد و حتی بعد از مرگ زوج یا زوجه نیز قابلیت دریافت آن وجود دارد و به مجرد عقد زن مالک آن می‌شود و حق مطالبه آن را داراست. در مقابل دادخواست مهریه تنها می‌توان تقاضای اعسار و تقسیط مهریه را نمود. طبق رای وحدت رویه مورخ 13/10/90 دادگاه ها مکلف به پذیرش همزمان دعوی اعسار و مطالبه مهریه می‌باشند.
سئوالدوم: منظور از تعیین سقف برای مهریه و مهریه 110 سکه‌ای چیست؟
جواب:طبق لایحه حمایت از خانواده مصوب مجلس که در اریبهشت ماه امسال به تصویب شورای نگهبان نیز رسیده است هرگاه مهریه در زمان وقوع عقد تا 110 سکه بهار آزادی طرح جدید یا معادل آن باشد، وصول آن مشمول قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی است و هرگاه مهریه بیش از این مقدار باشد صرفا ملائت زوج، ملاک پرداخت خواهد بود. این امر بدان معنی است که مهریه به هر میزان که تعیین شده باشد، تنها به دلیل عدم پرداخت 110 عدد سکه از آن میتوان زوج را زندانی نمود ولی نسبت به الباقی آن تعهد به پرداخت همچان وجود دارد.
سئوالسوم: حق حبس در مهریه به چه معناست؟
جواب:زن مي تواند تا مهريه او تسليم نشده از ايفاء وظايفي که در مقابل شوهر دارد امتناع کند مشروط بر اينکه مهر او حال باشد اما اگر زوجه قبل از گرفتن مهريه به اختيار و اراده خود از زوج تمکين خاص(برقراری رابطه زناشویی) نمايد، حق حبس وي ساقط گرديده و ديگر مجاز به امتناع از تمکين نيست.

لیدی فروم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا